Muzeum Współne

Zasady Narady obywatelskiej  artystek i artystów

POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Zasady określają sposób realizacji narady obywatelskiej z warszawskim środowiskiem twórczyń i twórców sztuki współczesnej, zwanej dalej Naradą obywatelską artystek i artystów lub Naradą.
  2. Zleceniodawcą Narady jest Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, zwane dalej MSN, a Operatorem Narady, odpowiedzialnym za przygotowanie organizacyjno-merytoryczne i realizację Narady, jest Fundacja Stocznia.
  3. Narada realizowana jest dzięki finansowaniu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
  4. Narada rozumiana jest jako demokratyczny proces prowadzenia konsultacji społecznych z udziałem zaproszonych interesariuszy i interesariuszek, z uwzględnieniem kryteriów z rozdziału IV Zasad. 
  5. Temat Narady: “Jak MSN może wspierać warszawskich twórców i twórczynie sztuki współczesnej w 2025 roku (i kolejnych latach), uwzględniając potrzeby i interesy możliwie największej liczby stron?”.
  6. Celem Narady jest wypracowanie wiążących rekomendacji w temacie Narady przez losowo dobraną grupę warszawskich twórców i twórczyń sztuki współczesnej, przy założeniu, że MSN dysponuje łączną kwotą 100 tys. złotych na ich wdrożenie.
  7. Informacje na temat Narady publikowane są na stronie internetowej Muzeum Sztuki Nowoczesnej: muzeumwspolne.artmuseum.pl

DEFINICJE

Ilekroć w Zasadach jest mowa o:

  1. Osobach uczestniczących w Naradzie – rozumie się przez to osoby, które są rekrutowane spośród warszawskich twórców i twórczyń sztuki współczesnej. Dokładny skład i sposób rekrutacji opisany jest w rozdziale IV Zasad. Osoby uczestniczące mają prawo do udziału we wszystkich posiedzeniach Narady, do oddawania głosu za lub przeciw Rekomendacjom, a także do zgłoszenia opinii odrębnej. 

  2. Ekspertach i Ekspertkach – rozumie się przez to osoby, które specjalizują się w temacie Narady i których rolą jest przekazanie wiedzy Osobom uczestniczącym w Naradzie podczas spotkań edukacyjnych Narady oraz proponowanie i opiniowanie Propozycji rekomendacji;
  3. Stronach – rozumie się przez to instytucje, organizacje i grupy nieformalne oraz inne podmioty lub osoby, których działalność związana jest z tematem Narady lub na które bezpośredni wpływ mają kwestie poruszane podczas Narady. Strony mają prawo do przekazania Osobom uczestniczącym w Naradzie swojego stanowiska podczas spotkań Narady. 
  4. Obserwatorach lub Obserwatorkach – rozumie się przez to osoby, które mogą przyglądać się przebiegowi Narady i mogą brać udział w spotkaniach Narady bez prawa głosu;
  5. Moderatorach i Moderatorkach – rozumie się przez to osoby, które prowadzą spotkania Narady, moderują dyskusje i wspierają Osoby uczestniczące w Naradzie w wypracowywaniu Propozycji rekomendacji i Rekomendacji;
  6. Zespole Realizującym – rozumie się przez to zespół osób odpowiedzialnych za przygotowanie organizacyjno-merytoryczne i realizację Narady z ramienia Fundacji Stocznia,
  7. Zespole Koordynującym – rozumie się przez to zespół osób dbających o poprawny przebieg Narady poprzez czuwanie nad przestrzeganiem Zasad i przyjętych standardów oraz opiniowanie Propozycji rekomendacji i przyjęcie raportu końcowego;
  8. Budżecie – rozumie się przez to łączną kwotę 100 tys. (słownie: stu tysięcy) złotych, którą MSN przeznaczy na wsparcie warszawskich twórców i twórczyń sztuki współczesnej w 2025 roku, poprzez realizację Rekomendacji przyjętych do wdrożenia; 
  9. Propozycjach rekomendacji – rozumie się przez to pomysły i rozwiązania wypracowane przez Osoby uczestniczące w Naradzie. 
  10. Rekomendacjach – rozumie się przez to Propozycje rekomendacji poddane pod ostateczne głosowanie, które uzyskają poparcie co najmniej 80% głosujących Osób uczestniczących i siłę poparcia na poziomie co najmniej 2 punktów. 
  11. Rekomendacjach przyjętych do wdrożenia – rozumie się przez to Rekomendacje, które uzyskały największą liczbę punktów w głosowaniu, zgodnie z punktacją, o której mowa w rozdziale V § 4, oraz których wdrożenie łącznie nie przekroczy Budżetu, przyjęte przez MSN do wdrożenia. W przypadku gdy wdrożenie Rekomendacji z największą liczbą punktów nie wyczerpie Budżetu, MSN wdroży również te Rekomendacje, które uzyskały kolejne najwyższe liczby punktów, aż do wyczerpania Budżetu.

STANDARDY

  1. Narada jest realizowana z uwzględnieniem dobrych praktyk delibertywnych procesów partycypacyjnych określonych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w publikacji pn. “OECD (2020), Innovative Citizen Participation and New Democratic Institutions: Catching the Deliberative Wave”, OECD Publishing, Paris (https://doi.org/10.1787/339306da-en).
  2. Do dobrych praktyk zaliczają się:
    1. celowość,
    2. wpływ,
    3. przejrzystość,
    4. włączenie w proces,
    5. dostęp do informacji,
    6. deliberacja,
    7. refleksja,
    8. niezależność,
    9. ochrona prywatności,
    10. ewaluacja.
  3. Zasady prowadzenia rozmów w trakcie Narady powinny uwzględniać:
    1. wzajemny szacunek,
    2. otwartość na różnorodne punkty widzenia,
    3. słuchanie z otwartością i zainteresowaniem.
    4. Za realizację Narady zgodnie z dobrymi praktykami odpowiedzialny jest Zespół Realizujący, a nad ich przestrzeganiem czuwa Zespół Koordynujący. 

OSOBY UCZESTNICZĄCE W NARADZIE


§1 Osoby uczestniczące w Naradzie

  1. Osobami uczestniczącymi w Naradzie (osobamią wylosowanymi do udziału) mogą zostać osoby mieszkające i/lub pracujące w Warszawie, które tworzą sztukę współczesną. Mogą, ale nie muszą mieć wykształcenia kierunkowego. Działalność artystyczna stanowi dla nich główne zajęcie lub aspirują, aby tak się stało. Mają ambicje współpracy z muzeami, galeriami i instytucjami kultury w Warszawie.
  2. Narada składa się z 20 Osób uczestniczących w Naradzie. 
    Skład Narady jest wyłaniany w drodze losowania, na podstawie indywidualnych zgłoszeń, w taki sposób, aby uwzględniał różnorodność i możliwie dokładnie zapewniał reprezentatywność pod kątem takich cech jak:
    1. wiek,
    2. opinie na temat tego, czym powinna być sztuka i jaką funkcję powinna pełnić w społeczeństwie,
    3. sytuacja zawodowa,
    4. miejsce urodzenia,  
    5. uprawiana dziedzina sztuki,
    6. bariery społeczno-socjalne utrudniające aktywność artystyczną. 
  3. Szczegółowe informacje o sposobie i wynikach losowania Zespół Realizujący przedstawia na stronie internetowej Narady.
  4. Dla zapewnienia bezstronności Narady, Osobami uczestniczącymi w Naradzie nie mogą być:
    1. pracownicy i współpracownicy Zespołu Realizującego pracujący przy Naradzie;
    2. pracownicy MSN;
    3. Eksperci i Ekspertki, Obserwatorzy i Obserwatorki;
    4. członkowie i członkinie Zespołu Koordynującego;
    5. osoby wchodzące w skład organów Stron (np. członkowie walnego zgromadzenia stowarzyszenia czy zarządu fundacji);
  5. Osoby uczestniczące w Naradzie mają w szczególności prawo do:
    1. udziału we wszystkich spotkaniach zorganizowanych w ramach Narady;
    2. wyrażania swojego zdania w sposób nieskrępowany, z zachowaniem szacunku wobec pozostałych uczestniczących;
    3. zadawania pytań obecnym na spotkaniach Stronom;
    4. zgłaszania Propozycji rekomendacji;
    5. udziału w dyskusji nad Propozycjami rekomendacji;
    6. zgłaszania wniosków o sprawdzenie zgodności z prawdą informacji, która pojawia się w dyskusji;
    7. udziału w głosowaniu, pod warunkiem uczestnictwa w dwóch  z trzech spotkań; 
      zwracania się pomiędzy spotkaniami z prośbami o dodatkowe stanowiska i pytaniami do Stron, za pośrednictwem Zespołu Realizującego;
    8. zgłaszania zastrzeżeń i uwag odnośnie do przebiegu Narady do Zespołu Koordynującego.
  6. Osobom uczestniczącym w Naradzie, przysługuje wynagrodzenie za udział w Naradzie w wysokości 700 złotych brutto, przy założeniu że wzięli udział we wszystkich spotkaniach Narady. Obecność na spotkaniach Narady jest weryfikowana przez Zespół Realizujący. Kwota wynagrodzenia jest pomniejszana proporcjonalnie do nieobecności na spotkaniach Narady. Wynagrodzenie jest wypłacane na podstawie podpisanej umowy.
  7. Zespół Realizujący zapewnia możliwość wzięcia udziału w Naradzie osobom ze szczególnymi potrzebami.

§2 Eksperci i Ekspertki

  1. Zespół Realizujący zapewnia udział w Naradzie Ekspertów i Ekspertek. Rozumie się przez nich: przedstawicieli i przedstawicielki środowiska sztuki oraz inne osoby wyróżniające się wiedzą i doświadczeniem w temacie Narady.
  2. Zespół Realizujący określa kryteria wyboru Ekspertów i Ekspertek, prowadzi ich nabór i dokonuje wyboru Ekspertów i Ekspertek. 
  3. Ekspertami i Ekspertkami nie mogą zostać członkowie i członkinie Zespołu Realizującego i Zespołu Moderacyjnego, członkowie i członkinie Zespołu Koordynującego oraz przedstawiciele i przedstawicielki Stron.
  4. Lista Ekspertów i Ekspertek publikowana jest na stronie internetowej Narady.
    Do zadań Ekspertów i Ekspertek należy:
    1. przekazanie wiedzy Osobom uczestniczącym w Naradzie w zakresie uzgodnionego zagadnienia związanego z tematem Narady w formie wystąpienia podczas spotkania Narady;
    2. odpowiadanie na pytania Osób uczestniczących w Naradzie;
      przygotowanie w formie pisemnej materiałów zawierających streszczenie wystąpienia, Propozycje rekomendacji i odpowiedzi na pytania Osób uczestniczących w Naradzie; 
    3. opiniowanie Propozycji rekomendacji, szczególnie pod względem merytorycznym.
      Eksperci i Ekspertki otrzymują wynagrodzenie za udział w Naradzie za wyjątkiem sytuacji, gdy dobrowolnie z niego zrezygnują. Umowa zawierana jest z MSN i przez MSN finansowana.
  5. Eksperci i Ekspertki są zobowiązani do przestrzegania Zasad oraz umowy podpisanej z MSN.
  6. Materiały przekazane przez Ekspertów i Ekspertki udostępnianie są Osobom uczestniczącym w Naradzie m.in. poprzez stronę internetową Narady.

§3 Strony

  1. Zespół Realizujący zapewnia możliwość udziału w Naradzie przedstawicielom i przedstawicielkom Stron. Rozumie się przez nie: instytucje, organizacje i grupy nieformalne oraz inne podmioty lub osoby, których działalność związana jest z tematem Narady lub na które bezpośredni wpływ mają kwestie poruszane podczas Narady.
  2. Zespół Realizujący określa kryteria wyboru Stron, prowadzi otwarty nabór i dokonuje wyboru Stron. 
  3. Przedstawicielami i przedstawicielkami Stron nie mogą zostać członkowie i członkinie Zespołu Realizującego i Zespołu Moderacyjnego ani członkowie i członkinie Zespołu Koordynującego.
  4. W przypadku odmowy udziału w Naradzie, podmiotowi zgłaszającemu się przysługuje odwołanie do Zespołu Koordynującego, którego rozstrzygnięcie w zakresie udziału jest ostateczne.
  5. Lista Stron publikowana jest na stronie internetowej Narady.
  6. Strony mają prawo do przedstawienia swoich stanowisk i uwag w temacie Narady w formie wystąpienia podczas spotkania Narady i/lub przekazania innych materiałów, a także odpowiadania na pytania Osób uczestniczących w Naradzie oraz opiniowania Propozycji rekomendacji. 
  7. Zespół Realizujący określa szczegółową formę udziału Stron, przy zapewnieniu wszystkim Stronom równych warunków udziału w Naradzie.  
  8. Strony są zobowiązane do przestrzegania Zasad.
  9. Strony nie otrzymują wynagrodzenia za udział w Naradzie.
    Materiały przekazane przez Strony udostępnianie są Osobom uczestniczącym w Naradzie m.in. poprzez stronę internetową Narady.


§4 Obserwatorzy i Obserwatorki

  1. Dopuszcza się bezpośredni udział Obserwatorów i Obserwatorek w spotkaniach Narady.
  2. Obserwatorem lub Obserwatorką mogą być osoby z uczelni wyższych i organizacji zajmujących się partycypacją obywatelską i demokracją deliberatywną.
  3. Zespół Realizujący określa kryteria wyboru Obserwatorów i Obserwatorek, prowadzi otwarty nabór i dokonuje wyboru Obserwatorów i Obserwatorek w uzgodnieniu z Zespołem Koordynującym.
  4. Zespół Realizujący może określić maksymalną liczbę Obserwatorów i Obserwatorek na danym spotkaniu i odmówić udziału w spotkaniu, powołując się na argumenty merytoryczne lub organizacyjne (np. gdy warunki lokalowe uniemożliwiają udział dużej liczby osób postronnych).
  5. Osoby biorące udział w spotkaniach Narady w roli Obserwatora lub Obserwatorki nie mogą w żaden sposób wpływać na przebieg spotkań, w szczególności nie biorą udziału w dyskusjach, nie wnoszą pytań i uwag, nie mają prawa głosu, nie uczestniczą w rozmowach z Osobami uczestniczącymi w Naradzie. 
  6. W sytuacji rażącego i regularnego naruszenia zasady opisanej w ust. V Zespół Realizujący ma prawo, w uzgodnieniu z Zespołem Koordynującym, wykluczyć Obserwatora lub Obserwatorkę z udziału w spotkaniach.
  7. Zespół Realizujący każdorazowo podczas spotkań informuje Osoby uczestniczące w Naradzie o obecności osób występujących w roli Obserwatora lub Obserwatorki.


§5 Zespół Koordynujący

  1. Zespół Koordynujący opiniuje Zasady. 
  2. Sprawę do rozpatrzenia przez Zespół Koordynujący może zgłosić każdy.
  3. W razie potrzeby Zespół Koordynujący może zwrócić się do Zespołu Realizującego z wnioskiem o udzielenie wyjaśnień lub udostępnienie dodatkowych informacji dotyczących realizacji Narady. W przypadku otrzymania takiego wniosku Zespół Koordynujący zobowiązany jest do niezwłocznego udzielenia wyjaśnień.
  4. W przypadku podejrzenia naruszenia zapisów Zasad lub któregokolwiek ze standardów Narady Zespół Koordynujący może wezwać Zespół Realizujący do niezwłocznego przywrócenia zgodności przebiegu Narady z przyjętymi standardami oraz Zasadami. Rozwiązania rekomendowane przez Zespół Koordynujący powinny być spójne z zapisami umowy na realizację Narady oraz być możliwe do realizacji z uwzględnieniem budżetu i harmonogramu Narady. W przypadku otrzymania takiego wezwania Zespół Realizujący zobowiązany jest do dołożenia wszelkich starań, by jak najszybciej przywrócić zgodność przebiegu Narady ze standardami oraz Zasadami.
  5. W przypadku wystąpienia różnicy zdań pomiędzy Zespołem Koordynującym i Zespołem Realizującym w zakresie sposobu przywrócenia zgodności przebiegu Narady ze standardami lub Zasadami, zespoły podejmują rozmowy, których celem jest wspólne wypracowanie najlepszego możliwego rozwiązania zaistniałego problemu. 
  6. W przypadku rozpatrywania odwołań od decyzji Zespołu Realizującego w sprawie odmowy udziału w Naradzie w charakterze Strony decyzja Zespołu Koordynującego jest ostateczna.
  7. Jeśli kwestia rozstrzygana przez Zespół Koordynujący dotyczy jego członka lub członkini, to osoba ta nie bierze udziału w podejmowaniu decyzji.
  8. We wszelkich sprawach związanych z realizacją Narady z Zespołem Koordynującym można się kontaktować, wysyłając wiadomość na adres e-mail podany na stronie internetowej Narady. 


PRZEBIEG NARADY

§1 Przebieg Narady

  1. Spotkania Osób uczestniczących w Naradzie planowane są w następujących terminach:
    1. 7 września2024 r. — spotkanie wprowadzająco-edukacyjne; 
    2. 14 września 2024 r. — spotkanie deliberacyjne; 
    3. 28 września 2024 r. — spotkanie deliberacyjne i głosowanie.
  2. Terminy spotkań mogą ulec zmianie, w tym szczególnie w wyniku działania siły wyższej. Zmiany będą następować na podstawie decyzji Zespołu Realizującego po uzyskaniu akceptacji Zespołu Koordynującego.

§2 Przebieg spotkań

  1. Zespół Realizujący zapewnia moderację i facylitację wszystkich spotkań Narady przez Zespół Moderacyjny.
  2. Zespół Moderacyjny pracuje z uwzględnieniem najlepszych praktyk facylitacyjnych i stwarza Osobom uczestniczącym w Naradzie możliwość zadawania pytań Ekspertom i Ekspertkom oraz Stronom, a także pracy w różnych formach i grupach o zmiennym składzie i wielkości.
  3. Spotkania Narady są dokumentowane fotograficznie, a spotkania edukacyjne – dodatkowo nagrane. Dokumentację fotograficzną i nagranie zapewnia MSN, a są one udostępniane na stronie internetowej Narady. 

§3 Wybór Rekomendacji

  1. Celem spotkań Narady jest wypracowanie Rekomendacji w temacie Narady w drodze deliberacji i głosowania spośród wszystkich zgłoszonych Propozycji rekomendacji.
  2. Propozycje rekomendacji mogą zgłaszać Osoby uczestniczące w Naradzie, Eksperci i Ekspertki oraz Strony. Osoby niebiorące udziału w Naradzie mogą zgłaszać uwagi i pomysły w temacie Narady poprzez specjalny formularz dostępny na stronie internetowej Narady. 
  3. Osoby uczestniczące w Naradzie zgłaszają swoje Propozycje rekomendacji na spotkaniach Narady, w wyznaczonym przez Zespół Realizujący czasie. 
  4. Eksperci i Ekspertki oraz Strony zgłaszają Propozycje rekomendacji, przesyłając je w formie pisemnej do Zespołu Realizującego.Powinny je również zawrzeć w swoich wystąpieniach podczas spotkań Narady.
  5. Zespół Realizujący przyjmuje określony wzór oraz termin zgłaszania Propozycji rekomendacji.
  6. W przypadku Propozycji rekomendacji zgłoszonych przez Osoby uczestniczące w Naradzie, mogą one zostać dodane do listy także w czasie spotkań deliberacyjnych.
  7. Propozycje rekomendacji są opiniowane przez MSN, Zespół Realizujący oraz Ekspertów i Ekspertki, w szczególności w celu wskazania tych, które są niezgodne z prawem i regulacjami wewnętrznymi MSN lub nie mieszczą się w kompetencjach MSN jako instytucji kultury, oraz mogą być opiniowane przez Strony.
  8. Zespół Realizujący usprawnia pracę nad wypracowywaniem Propozycji rekomendacji w szczególności poprzez:
    1. grupowanie Propozycji rekomendacji poruszających ten sam temat lub różne warianty rozwiązań, lub podejmujących wykluczające się wzajemnie kwestie;
    2. weryfikowanie Propozycji rekomendacji pod kątem ich zgodności z celem i tematem Narady;
    3. redagowanie Propozycji rekomendacji w sposób zapewniający transparentność i przy poszanowaniu decyzyjności Osób uczestniczących w Naradzie;
    4. usuwanie Propozycji rekomendacji, które nie są zgodne z prawem i regulacjami wewnętrznymi MSN, celem i tematem Narady i/lub kompetencjami MSN jako instytucji kultury.
  9. Zespół Realizujący dba o transparentność w zakresie zgłaszania Propozycji rekomendacji i prac nad nimi.


§4 Głosowanie

  1. Wyboru metody i sposobu głosowania dokonuje Zespół Realizujący (w porozumieniu z Zespołem Koordynującym), który może podjąć także decyzję o przeprowadzeniu głosowania wstępnego, tematycznego, w zakresie poprawek do Propozycji rekomendacji lub usunięcia Propozycji rekomendacji, które nie wpisują się w ramy opisane w § 3 ust. 8 lit. d. 
  2. Zespół Realizujący podaje dokładną procedurę głosowania na stronie internetowej Narady oraz przekazuje Osobom uczestniczącym w Naradzie przed głosowaniem.
  3. Głosowanie ma charakter tajny, a Zespół Realizujący zapewnia odpowiednie środki organizacyjne i techniczne, by zapewnić jego poprawny przebieg.
  4. Osoby uczestniczące w Naradzie oddają głos na każdą Propozycję rekomendacji. 
    Skala głosowania przedstawia się następująco:
    1. To jest dokładnie to, czego chcę dla artystów i artystek. (3 punkty)
    2. To jest to, czego chcę dla artystów i artystek. (2 punkty)
    3. To jest mniej więcej to, czego chcę dla artystów i artystek. (1 punkt)
    4. Mam wiele wątpliwości. (0 punktów)
    5. To raczej nie jest to, czego chcę dla artystów i artystek. (0 punktów)
    6. To w ogóle nie jest to, czego chcę dla artystów i artystek. (0 punktów)
  5. Opcje a, b i c wyrażają poparcie, a opcje d, e i f wyrażają brak poparcia. Wartości punktowe są stosowane do obliczania siły poparcia dla Propozycji rekomendacji. Siła poparcia liczona jest poprzez zsumowanie wartości punktowych otrzymanych przez Propozycję rekomendacji i podzielenie tej sumy przez liczbę oddanych głosów.
  6. Prezentacja wyniku głosowania odbywa się niezwłocznie po jego zakończeniu.
    Za Rekomendacje przegłosowane przez Osoby uczestniczące w Naradzie uznaje się Propozycje rekomendacji poparte przez co najmniej 80% głosujących Osób uczestniczących w Naradzie, których siła poparcia wynosi co najmniej 2 punkty. 
  7. MSN wdroży Rekomendacje przyjęte do wdrożenia, czyli takie, które uzyskały najwyższą liczbę głosów, do wyczerpania Budżetu. W przypadku gdy wdrożenie Rekomendacji, która uzyskała najwyższą liczbę punktów nie przekroczy Budżetu, MSN przyjmie do wdrożenia Rekomendacje z kolejnym najwyższym wynikiem, aż do wyczerpania Budżetu. 
  8. W przypadku gdy dwie lub więcej Rekomendacji uzyskają taką samą liczbę głosów, a ich łączne wdrożenie przekroczyłoby Budżet, wtedy za Rekomendacje przyjęte do wdrożenia uznaje się Rekomendacje wyłonione w drodze losowania. Losowania dokona Zespół Realizujący. 
  9. Narada zostaje zakończona wraz z przekazaniem Rekomendacje podaje się do publicznej wiadomości.

§5 Postępowanie po Naradzie

  1. MSN wdroży Rekomendacje przyjęte do wdrożenia. Rekomendacje, które nie zostaną przyjęte do wdrożenia w roku 2025 roku, mogą być przyjęte do wdrożenia przez MSN w kolejnych latach. 
  2. MSN ciągu 3 miesięcy od zakończenia Narady publikuje pisemną odpowiedź na wszystkie Rekomendacje, które nie zostaną wdrożone.   
  3. Odpowiedź, o której mowa jest w ust. 2, publikowana jest na stronie MSN i dostarczana osobom uczestniczącym w Naradzie.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Zespół Realizujący zastrzega sobie możliwość dokonywania zmian w Zasadach w każdym czasie.
  2. O zmianie Zasad wraz z uzasadnieniem informowany jest Zespół Koordynujący.
    Obowiązująca wersja Zasad znajduje się na stronie internetowej Narady.
  3. Sprawy nieuregulowane Zasadami rozstrzygane są przez Zespół Koordynujący.
    Zasady wchodzą w życie z dniem opublikowania po uzyskaniu pozytywnej opinii Zespołu Koordynującego.

ZAŁĄCZNIK NR 1

  1. Operator dokłada starań, by realizować Naradę z uwzględnieniem poniższych dobrych praktyk:
    1. celowość – Narada powinna mieć jasno sprecyzowany cel, sformułowany prostym językiem w formie pytania,
    2. wpływ – Rekomendacje Narady powinny być wiążące dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej,
    3. przejrzystość – publiczne ogłoszenie Narady przed jej rozpoczęciem. Projekt procesu i wszystkie materiały z nim związane, uzyskane wyniki wraz ze strategią działania oraz źródło finansowania powinny być udostępnione opinii publicznej. Zapewnia się nagranie ze spotkania edukacyjnego Narady, z wykorzystaniem kanałów dystrybucji umożliwiających szeroki dostęp. W spotkaniach Narady mogą uczestniczyć Obserwatorzy i Obserwatorki. Dokumenty i materiały związane z Naradą są publikowane na stronie internetowej Narady,
    4. włączenie w proces – do udziału w Naradzie zapraszane są również takie grupy społeczne, które w innych działaniach partycypacyjnych są niedoreprezentowane. Dodatkowo, Osoby uczestniczące otrzymują rekompensatę finansową za udział w Naradzie,
    5. dostęp do informacji – uczestnicy i uczestniczki powinni mieć dostęp do szerokiego zakresu wiedzy oraz możliwość zadawania pytań. Część spotkań Narady ma charakter edukacyjny, podczas których wiedza w temacie Narady jest przekazywana osobom uczestniczącym przez Ekspertów i Ekspertki w przystępny, dokładny, relewantny oraz dostarczający dowody sposób. Wiedza dotycząca tematu Narady powinna prezentować możliwie wyczerpujące spektrum opinii. Osoby uczestniczące mają możliwość zadawania pytań i otrzymywania odpowiedzi oraz zapewniony dostęp do materiałów edukacyjnych,
    6. deliberacja – Narada powinna obejmować dyskusje w grupach o różnej wielkości, kierowane przez wykwalifikowanych prowadzących (moderatorów). Prace deliberacyjne prowadzone są na podstawie przyjętych zasad współpracy i dyskusji. Osoby uczestniczące mają możliwość uważnego i aktywnego słuchania, zadawania pytań i otrzymywania odpowiedzi, dostępu do zróżnicowanych stanowisk i perspektyw oraz pracy w mniejszych grupach. W spotkaniach narady Osoby uczestniczące są wspierane przez zespół moderacyjny zapewniony przez Operatora. Zespół moderacyjny zapewnia możliwość znalezienia płaszczyzny porozumienia
    7. refleksja – Narada powinna zagwarantować uczestnikom i uczestniczkom odpowiednią ilość czasu na naukę, ocenę przedstawionych materiałów i opracowanie rekomendacji. Osoby uczestniczące mają odpowiedni czas na indywidualną naukę i refleksję pomiędzy spotkaniami, analizę pomysłów i konsekwencji ich realizacji oraz zważenie racji. Dlatego w ramach Narady spotkania przeprowadza się z odpowiednimi odstępami między nimi,
    8. niezależność – Narada powinna być przygotowana i prowadzona przez niezależny podmiot, a nadzór nad jego działaniami sprawuje Zespół Koordynujący, składający się z przedstawicieli różnych środowisk. Narada jest przygotowywana organizacyjno-merytorycznie i realizowana przez organizację niezależną od Zleceniodawcy Narady, tj. przez Operatora. 
    9. ochrona prywatności – w trakcie trwania Narady należy szanować i chronić prywatność uczestników i uczestniczek. Wszystkie dane osobowe uczestników i uczestniczek Narady są traktowane zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, w tym w celu uchronienia osób uczestniczących od nadmiernej uwagi medialnej i wpływów lobby danych grup interesów,
    10. ewaluacja – uczestnicy i uczestniczki powinni mieć możliwość anonimowej oceny Narady. Jej wyniki powinny zostać ujęte w sprawozdaniu podsumowującym wraz z zaleceniami, co można w przyszłości poprawić. Operator przedstawia raport z realizacji Narady. Osoby biorące udział uczestniczą w anonimowej ocenie Narady.